Workshop lightpainting

Lijkt het u leuk eens op pad te gaan met vrienden of een fotoclub voor een invulling avondfotografie met lightpainting?
Vraag gerust naar de mogelijkheden via het contactformulier of bel gerust!

Wat is lightpainting?

Als je dit leest, heb je misschien enige schijn van wat lightpainting is, maar als je dat niet in de eenvoudigste bewoordingen doet, is het een foto met lange sluitertijd. Je bent misschien bekend met afbeeldingen die autolichten of vliegtuiglichten laten zien die door een foto gaan en je ziet dit lange pad.

Een foto met lange sluitertijd is iets anders dan een gemiddelde foto die u met uw telefoon zou kunnen maken. Wanneer u een foto maakt op uw telefoon, opent u eenvoudig uw camera-app, stelt u uw opname in en klikt op een knop. Vooruit! Je hebt een foto die een fractie van een seconde duurde. Met een lange sluitertijd is het een beetje anders. Als u uw instellingen wijzigt zodat uw camera meer seconden heeft om een ​​foto te maken, is het nu een foto met lange sluitertijd geworden. Wat maakt een foto met lange sluitertijd een licht schilderij? Naar mijn mening is het de toevoeging van lichtbronnen die over het algemeen niet van nature voorkomen. Dit kan over het hele bord gaan en we zullen er wat later op ingaan, maar onthoud dat lightpainting meer is dan alleen een foto met lange sluitertijd.

Geschiedenis

Nu we een beetje weten over licht schilderen en wat het is, hoe is het begonnen? Laten we eerst de fotografie definiëren. Het woord fotografie komt van het Griekse φωτός (phōto's) wat licht betekent en γραφή (graphé) wat 'weergave door middel van lijnen' of 'tekening' betekent en samen 'tekenen met licht' betekenen. In feite is fotografie zelf al schilderen met licht op zich!

De oorspronkelijke lichtschilders waren twee mannen met de namen Etienne-Jules Morey en George Demeny. Etienne bevestigde een witte bal aan het uiteinde van een zwarte stok en terwijl hij het gereflecteerde licht van de bal gebruikte, schreef hij zijn achternaam op een zwarte achtergrond. George daarentegen bevestigde gloeilampen aan de gewrichten van een assistent en maakte zijn eerste foto, de "Pathological walk from the front". Deze zie je hieronder links en rechts. Als je meer wilt weten, bekijk dan meer geschiedenis van andere lichtschilders.

Camera instellingen

Voordat we overgaan op lightpainting, moeten we onze camera en alle functies ervan begrijpen. Zelfs voor ervaren fotografen kunnen er enkele functies zijn waarvan je nooit de moeite hebt genomen om ze te leren en die we specifiek gebruiken of uitschakelen voor lightpainting, dus sla dit niet over, zelfs als je een ervaren fotograaf bent.

ISO

Hoe dit wordt uitgesproken, is aan jou. Sommige mensen zeggen het als de letters, ze zijn "I", "S" "O", terwijl anderen "eye-so" kunnen zeggen, wat je maar wilt, het maakt niet uit, want de functie is hetzelfde. ISO voor mij het beste uitgelegd is dat de camera kunstlicht toevoegt aan je afbeelding. Meestal hebben we overdag een lage ISO omdat we het zonlicht buiten hebben. Als het echter donker wordt of de belichting niet erg goed is, kunnen we onze ISO verhogen om een ​​beter beeld te krijgen en te zien wat er op de foto gebeurt.

Wat betekent dit als het gaat om licht schilderen? Nu we weten dat schilderen met licht een lange belichting is, weten we dat het lang licht zal opnemen, dus in de meeste gevallen zouden we onze ISO zo mogelijk op 100 of lager houden. Er zijn uitzonderingen zoals die zijn met alles wat te maken heeft met lichte tekengereedschappen die niet erg helder zijn en of die meer van je omgeving proberen vast te leggen, maar we zullen hier later meer op ingaan. Hieronder ziet u een grafiek over hoe ISO de afbeelding kan veranderen terwijl deze helderder wordt, maar ook korreligheid toevoegt, wat het neveneffect is van het verhogen van uw ISO.

Diafragma

De F-stop of het diafragma kan een van de meest verwarrende onderdelen zijn voor de camera, vooral voor beginners! Ik weet dat het voor mij was. Als je van voren naar je lens kijkt en je diafragma verandert, zie je deze kleine lamellen die in een cirkel open en dicht gaan. Als je het tv-programma Star Gate hebt gezien, vind ik het de beste weergave van wat er in je camera gebeurt.

Hoe groter of verder het diafragma van de camera open is, hoe meer licht er in je lens valt, en hoe kleiner het is, hoe minder licht er binnenkomt. Wat echt verwarrend is, is dat hoe lager het getal, hoe meer licht er in de camera valt en hoe hoger hoe meer hoe minder licht er in de camera valt. Raadpleeg de onderstaande tabel om te zien hoe het werkt.

Nu moeten we hier natuurlijk over nadenken in relatie tot lightpainting en een lange sluitertijd. Niet alleen is de lengte van je belichting van invloed op hoe helder je afbeelding is, maar afhankelijk van de sterkte van je lichtbron voor lichtschilderen, kan dit variëren van hoe helder het zal zijn. Hoe langer de lichtbron op één plaats blijft, hoe helderder deze zal zijn, maar meestal verplaatst u dat lichttekengereedschap.

Sluitertijd

Wanneer we een normale opname met een camera veel tijd opnemen, zullen we fotograferen met sluitertijden tussen 1/100 – 1/250 of hoger. Met lightpainting in alle vormen kunnen we variëren van 1/10 tot 1 minuut of langer. In de onderstaande afbeelding kun je zien hoe beweging het beeld kan beïnvloeden en je onderwerp wazig kan maken. Daarom is het in de meeste gevallen zo belangrijk dat je onderwerp stil blijft staan ​​tijdens de lange sluitertijd, zodat het niet wazig wordt. Net als bij F-Stop, geldt dat hoe langer je je afbeelding belicht, hoe helderder het zal zijn, dus pas deze dienovereenkomstig aan met je sluitertijd.

Witbalans

Bij het instellen van je witbalans zou ik zeggen dat dit naar mijn mening in de meeste gevallen neerkomt op persoonlijke voorkeur en hoe perfect je je opname in de camera wilt maken. Bij de meeste foto's kunt u de witbalans herstellen tot waar u deze wilt hebben in de nabewerking, behalve in extreme gevallen. De andere uitzondering is wanneer u meerdere afbeeldingen op elkaar stapelt, het helpt u niet alleen om te visualiseren hoe de uiteindelijke afbeelding eruit zal zien met de juiste witbalans, het bespaart tijd om later de lichtbalans aan te passen als u uw witbalans op automatisch had ingesteld.

Ruisreductie

Of ook wel NR bij lange belichting genoemd, is bij sommige camera's vaak standaard ingeschakeld. Wat deze functie doet, is dat de camera bij een lange sluitertijd zijn best doet om mogelijke ruis die in uw beeld zou kunnen voorkomen, te verwijderen. Het nadeel is dat, afhankelijk van de duur van de belichting nadat je deze hebt beëindigd, de camera een bepaalde tijd nodig heeft om dit proces te doen. Normaal zou je denken dat dit geweldig is! Mijn camera helpt me geweldige foto's te maken! En je hebt gelijk, maar dat gaat ten koste van de snelheid. Als iemand die al 4 jaar licht schildert, vind ik deze functie meer een belemmering dan een hulp omdat ik vaak snel achter elkaar belichtingen doe en dit het proces aanzienlijk vertraagt,

Focus

Als het gaat om scherpstellen bij een lange sluitertijd, vooral in het donker, moeten we wat extra werk doen. Bij het maken van een lange belichting in het donker met autofocus, gaat je camera op jacht naar focus in het donker en als je je licht op je camera richt, grijpt je camera daar de focus, maar een deel van je beeld zal wazig zijn en dat is niet goed! Om dit probleem op te lossen hebben we een aantal opties. Eerst willen we ervoor zorgen dat onze focusmodus in Single Shot Autofocus of Manual Focus staat. Als je Single Shot Autofocus gebruikt, gebruik dan de Auto Focus-knop die je op de achterkant van je camera hebt met een lampje op je onderwerp. Als je eenmaal hebt scherpgesteld, ga je gang en schakel je je camera over naar de handmatige scherpstelmodus, zodat de focus niet verschuift tijdens de belichting. Daarom vermijden we continue autofocus.

Als u handmatige scherpstelling gebruikt, willen we nog steeds een licht op ons onderwerp om handmatig scherp te stellen, als uw camera een digitale zoomhulp heeft bij het handmatig scherpstellen, zal handmatig scherpstellen VEEL eenvoudiger worden. Als dit eenmaal is ingesteld, kun je je camera laten staan, maar of je een van beide focusopties gebruikt, is echt aan persoonlijke voorkeur.


Camera's

Camera's zijn de meest voorkomende ter wereld dan ze ooit in de geschiedenis zijn geweest. Nu mobiele telefooncamera's steeds beter worden, blijven er meer opties open voor de gemiddelde consument. In deze sectie gaan we het hebben over de meest voorkomende soorten camera's die er zijn en wat de mogelijkheden zijn voor lightpainting.

Film

Alleen hoeven we tot voor kort geen film te gebruiken om een ​​moment vast te leggen. Er is echter iets voor te zeggen om iets op film vast te leggen. Mijn vriend Andrius doet fantastisch werk bij het vastleggen van lichtschilderijen op film. Wat maakt film moeilijker dan een huidige camera? Bij een filmcamera moet je niet alleen specifieke film hebben voor een ISO-waarde, je kunt het beeld ook niet direct zien nadat je het hebt gemaakt. Dit zijn behoorlijk grote nadelen als het gaat om licht schilderen, maar het is ook des te spannender omdat je ECHT goed moet zijn om foto's te krijgen waar je blij mee bent op film. We hebben ook middelgrote en grote camera's die meer details en grotere afdrukken mogelijk maken als ze worden gescand, en natuurlijk zijn het ook grotere camera's. Het uiterlijk van film is een wereld op zich en veel mensen proberen film vaak na te bootsen met digitale camera's en nabewerking. Zou ik een filmcamera aanraden voor een beginner? Niet eens in de buurt, maar naarmate je meer ervaring krijgt met licht schilderen, zou ik het zeker aanraden om het eens te proberen!

Spiegelreflex of Spiegelloos

DSLR en recentelijk spiegelloze camera's zijn wat de meeste professionele fotografen gebruiken bij het maken van afbeeldingen. Ze gebruiken deze voor gebruiksgemak en de mogelijkheid om externe flitsers te gebruiken en om de meeste redenen een hogere postverwerkingscapaciteit. Deze schijnen om een ​​aantal redenen boven film uit, waarvan de grootste in staat is om je foto's direct te bekijken en je hebt geen specifieke film-ISO voor je camera nodig, omdat deze naar believen kan worden gewijzigd. Met de uitvinding van SD-kaarten kun je letterlijk duizenden beelden op je camera opslaan en natuurlijk kom je daar met film niet eens in de buurt. Als u veel afdrukken of afbeeldingen van hoge kwaliteit wilt maken, raad ik u aan een van deze te gebruiken. In de meeste gevallen heeft een DSLR of spiegelloze camera een grotere sensor dan een telefooncamera.

Olympus, Panasonic en Pentax

In de camerawereld zijn er een paar camera's die een mogelijkheid hebben die Live Composite wordt genoemd, met name Olympus en Pentax. Dus wat betekent Live Composite voor lightpainting? In principe stelt u uw initiële belichting in op een bepaald aantal seconden, afhankelijk van hoe helder u wilt dat uw omgeving is. Zodra dat is ingesteld en je hebt belicht, zie je het basisbeeld van wat de camera op de achterkant van de camera heeft opgepikt. Wanneer er licht wordt geïntroduceerd, wordt het toegevoegd als een nieuwe laag bovenop uw basisafbeelding. Het verbazingwekkende hiervan is dat u uw afbeelding kunt bekijken terwijl deze wordt gemaakt en dat u minder fouten kunt maken bij het maken van een lichte afbeelding. Het grootste nadeel van deze technologie is dat ze in camera's met kleine sensorformaten zitten en dus het printen van grote afbeeldingen of nabewerking moeilijker is, als trainingsinstrument is het echter van onschatbare waarde. Bekijk de onderstaande video om een ​​Olympus-camera in actie te zien en hoe deze op de achterkant van de camera is gemaakt.

360 camera

Toegankelijkheid tot 360-camera's voor consumenten is een van de nieuwste technologieën die op de markt zijn gekomen en ze zijn FASCINEREND. De afgelopen jaren is de technologie gestaag verbeterd en kunnen beelden worden gemaakt die alleen mogelijk zijn met 360-camera's. Het grootste nadeel van deze camera's uit mijn eigen persoonlijke ervaring is dat ze een laggy-trigger hebben om het beeld met lange sluitertijd te starten, zodat je niet echt weet wanneer het begint, waardoor je kostbare tijd verliest omdat het maximale wat je kunt doen een minuut lang is blootstelling. Het laatste nadeel van 360-camera's met de Insta 360 One X is dat ik een RAW-afbeelding met volledige resolutie niet in Photoshop kan bewerken en toch het 360-effect kan krijgen dat ik wil. Dit beperkt het printen en de nabewerking en is een echte spelbreker. Geweldige feesttruc hoor!

Telefoon en Apps

Camera's zijn de meest voorkomende ter wereld dan ze ooit in de geschiedenis zijn geweest. Nu mobiele telefooncamera's steeds beter worden, blijven er meer opties open voor de gemiddelde consument. In deze sectie gaan we het hebben over de meest voorkomende soorten camera's die er zijn en wat de mogelijkheden zijn voor lightpainting.

Dankzij de steeds beter wordende technologie van telefooncamera's is lightpainting voor iedereen toegankelijker dan ooit. Als je een camera op een telefoon hebt, kun je lichte verf gebruiken, met enkele uitzonderingen (Kijkend naar je Google Pixel.) De meeste Android-camera's kunnen minimaal 10 seconden lange belichtingstijd maken door de sluitertijd in de Pro/Manual aan te passen modus van de telefooncamera en velen kunnen 30 seconden doen. Bij iPhone bestaat hiervoor geen handmatige/Pro-modus, maar veel apps wel!


iPhone

iPhone-apps die ik aanbeveel voor lightpainting zijn Fotorgear en Slow Shutter. Als je het wilt proberen, raad ik eerst Fotorgear aan omdat de app gratis is, in plaats van Slow Shutter, wat dat niet is.

Een korte uitleg over het gebruik van de Fotorgear-app. Ga eerst naar de app store op je iPhone en download deze. Eenmaal gedownload, ga je gang en open je het en zorg ervoor dat je een statief en telefoonhouder hebt, want je telefoon kan niet bewegen tijdens de belichting. Als je eenmaal in de camera in de app zit, belicht je je onderwerp en stel je handmatig scherp met je vinger nadat je op de focusoptie hebt geklikt. Ga dan je gang en verander je modus in Light Trail, wat je kunt doen door links van de ontspanknop te kijken en een paar keer op de modusoptie te klikken. Zorg er ten slotte voor dat je je ISO zo laag mogelijk maakt en al deze opties kunnen worden aangepast terwijl je je afbeelding maakt. Ga je gang en start je belichting en gebruik elk soort licht dat je wilt om je onderwerp te belichten en of je onderwerp te belichten (zoals met een flitser) om ze samen te combineren! Bekijk de onderstaande video om dit in actie te zien.


Android

Met een Android-telefoon variëren de camera-opties van de telefoonfabrikant, dus in plaats daarvan raad ik aan om de Lightroom-app te downloaden en die als basis te gebruiken, dit is ook gratis! Eenmaal gedownload van de Google Play Store, ga je gang en open je het en zoek je naar het camerapictogram rechtsonder in de app en klik je erop.

Zorg er eerst voor dat u op de kleine vervolgkeuzepijl links van de ontspanknop klikt en uw modus wijzigt in "Pro". Klik vervolgens op de optie "SS" boven de sluiterknop en pas het aantal seconden aan dat u uw afbeelding wilt belichten, mijn Android kan dat maar tot 19 seconden. Pas dan natuurlijk je ISO aan naar de hoeveelheid helderheid die je zou willen, ik raad aan om laag te beginnen en vanaf daar omhoog te gaan en daarna op het dradenkruis te klikken om je focus handmatig aan te passen, anders wordt het wazig. Ga je gang en pak een lichtbron bij jou in de buurt en lichte verf! Het helpt ook om een ​​statief en een houder voor een mobiele telefoon te hebben om schonere afbeeldingen te maken.


Camerahulpmiddelen

Er is een hele reeks extra hulpmiddelen die uw ervaring met licht schilderen nog beter maken, deze variëren in vormen, maten en toepassingen en helpen echt om de onbeperkte mogelijkheden die u met licht schilderen kunt doen uit te breiden.

Statieven

Ik zou zeggen dat bijna ELK statief goed genoeg is voor licht schilderen. In feite bezit ik ongeveer 6 statieven ... ze hopen zich op de een of andere manier op in de loop van de tijd als gremlins. Het is echter belangrijk op te merken dat statieven een aantal voordelen hebben die een hoop verandering kosten.

Het gewicht van een statief kan ENORM zijn. Niet alleen zal het niet door de wind worden omgestoten, maar als je er tegenaan stoot, is het mogelijk dat het je belichting niet verpest. Voor een studio of een plek waar je niet veel hoeft te reizen zou ik een zwaar statief aanraden. Als u reist, is compatibiliteit en gewicht aan de lichtheidskant belangrijk. Niemand wandelt graag met zware spullen.

Hoewel veel statieven van metaal zijn, merk ik dat een statief van koolstofvezel niet alleen beter is voor het gewicht, maar ook omdat het in de kou pijn doet om het met mijn handen aan te raken. Ik gebruik persoonlijk het Peak Design Carbon Fiber-statief (niet gesponsord) omdat je hiermee scherpe beelden kunt krijgen bij 20% hogere windsnelheden of een 20% langere brandpuntsafstand. De camera beweegt 20% minder als je op de ontspanknop drukt dan met hun metalen statief. Dus voor mij is dat een groot probleem.

De andere belangrijke factor bij statieven is of ze een statiefbevestiging hebben. Veel goedkopere statieven schroef je gewoon in de camera en de camera wordt op het statief zelf gemonteerd. Veel duurdere statieven zoals Peak Design, Manfrotto of Benro hebben platen die aan de onderkant van je camera worden bevestigd en vervolgens aan het statief. Het voordeel van deze platen is dat uw camera niet alleen sneller van het statief kan worden verwijderd, maar ook dat de statiefwisseltechniek u helpt om nog meer waanzinnige lichtschilderingen te maken. Als je naar die techniek wilt gaan, klik dan hier.


Lichtbron

Als het gaat om zaklampen in onze huidige wereld zijn er VEEL OPTIES. Dankzij dit geeft het ons echter ook een enorme verscheidenheid aan mogelijkheden met licht schilderen, wat het meest opwindende deel is! Hieronder ga ik enkele van mijn favorieten opsommen en ook linken naar enkele bronnen die ook zaklampen beoordelen, zodat je meer meningen hebt dan alleen de mijne. Als je meer potentiële zaklampopties voor lichtschilderen wilt zien, bekijk dan deze geweldige gids van Stephen Knight hier.

Ik ben een tekstblok. Klik op de knop Bewerken om deze tekst te wijzigen. De klant is erg belangrijk, de klant wordt gevolgd door de klant. Als het land van het land, de rouw, noch de korporaal van het land, het kussen van de leeuw.

  • Folomov 18650s
    Geweldige zaklamp voor beginners, als je de bank niet wilt breken, is dit een prachtige zaklamp om mee te beginnen en je v
    oeten nat te maken.

    • 960 lumen

    • Koel wit (dacht niet perfect met een gele tint)

    • Vijf helderheidsmodi

    • stroboscoop, SOS, baken, maanlicht, tactische modi, vergrendeling, geheugen en timingfuncties

    • Terug knop

    • Constante stroboscoop

    • Waterdicht tot 2 meter

Helaas is de zaklamp nog maar slecht leverbaar.